محاکمه یک شکنجه گر، و سرنوشت یک گروگان

محاکمه یک شکنجه گر، و سرنوشت یک گروگان

دادگاه حمید نوری شکنجه گر حکومت اسلامی در استکهلم سوئد روز گذشته سوم ماه مه به پایان رسید. رئیس دادگاه اعلام کرد که حکم دادگاه در ماه ژوئیه اعلام خواهد شد. محاکمه حمید نوری در واقع محاکمه خمینی و خامنه ای و کل جمهوری جنایتکار اسلامی در سطح بین المللی بود. دنیا صدای شکنجه شدگان و قربانیان حکومت اسلامی را شنید. درد و زخمی که بر قلب مادران و پدران و زنان و مردان بسیاری وارد شد، در این دادگاه به درجه زیادی بازتاب یافت. چندین ماه است که از رسانه های بسیاری جنایت عظیم سال ۶۷ و کل دهه خونین شصت زیر ذره بین گذاشته شده و به مردم دنیا نشان داده شده است که چگونه این حکومت به جان یک جامعه شاد و انقلاب کرده افتاد و عزیزان مردم را که در جشن خلاصی از گورستان آریامهری بودند، در خیابانها شکار کرد و براحتی آب خوردن هزاران نفر را قتل عام کرد و در گورهای بی نام و نشان دفن نمود. دنیا شنید و دید که دستور این قتل عام عظیم را خمینی جلاد و منحوس صادر کرد و تمام جناحهای حکومتی در آن سهیم وشریک بودند. حمید نوری یکی از جلادان کثیف حکومت اسلامی است و به احتمال زیاد به سالها زندان محکوم خواهد شد. این اول بار است که یکی از شکنجه گران حکومت اسلامی در گوشه ای از دنیا به دست عدالت سپرده میشود.
در عین حال نکته مهم اینست که دادگاه حمید نوری و شهادتهای شهود و فاکتها و شواهد بیشماری که طی ماهها در دادگاه منتشر شد، اینها همه پرونده آماده و قابل استنادی برای محاکمات آینده و محکوم کردن دیگر دست اندرکاران حکومت اسلامی است و کسانی نظیر ابراهیم رئیسی که خود یکی از سه نفر عضو کمیته مرگ سال ۶۷ بود و همچنین خامنه ای و بقیه نیز باید منتظر چنین دادگاههایی باشند. بقول یکی از فعالین این دادگاه یک تجربه تاریخی و قابل تکرار است.
بلافاصله بعد از پایان دادگاه حمید نوری، رسانه های جمهوری اسلامی اعلام کردند که علیرضا جلالی شهروند سوئدی – ایرانی که بیش از شش سال است در ایران توسط جمهوری اسلامی گروگان گرفته شده، تا اواخر اردیهبشت اعدام خواهد شد.
این تهدید کثیف و ضد انسانی برای اعدام کسی که گناهش فقط اینست که شهروند یک کشور اروپایی است، نفرت و انزجار وسیعی را در جهان دامن زده است. کارزاری برای نجات احمد رضا جلالی به جریان افتاده و نهادهای مختلفی از جمله کمپین برای آزادی کارگران زندانی، کمیته بین المللی علیه اعدام، و کمیته آزادی زندانیان سیاسی برای نجات او دست به کار شده اند. رسانه های متعددی خبر تصمیم به اعدام حمید رضا جلالی را پوشش دادند و به اعتراض فراخوان دادند.
از قبل روشن بود که با محکومیت حمید نوری شکنجه گر جمهوری اسلامی، حکومت اسلامی تلاش خواهد کرد او را با علیرضا جلالی که قبلا به گروگان گرفته بود، معاوضه کند. اعلام تصمیم به اجرای حکم اعدام علیرضا جلالی به احتمال زیاد تلاشی در این راستاست.
با این سیاست حکومت اسلامی، دولت سوئد برای نجات علیرضا جلالی و معاوضه او با حمید نوری، زیر فشار قرا ر خواهد گرفت و بعید نیست که تسلیم شود. نمیشود موافقت با چنین معامله ای را محکوم کرد. چونکه جان انسانی بیگناه در خطر است.
اما سوال اینست که دولتی که در روز روشن آدم ربایی و گروگان گیری و باج خواهی میکند، آیا نباید در سطح دنیا توسط همه دولتها محکوم شود؟ ایا نباید چنین حکومتی را از نهادهای بین المللی بیرون اندخت و سفارت خانه ها و جاسوسخانه هایش را بست؟ این موثرترین اقدام در برابر چنین حکومتی است و فقط از دست دولتها بر می آید. اینکه دست به چنین اقدام یکپارچه ای علیه قلدری و باجگیری جمهوری اسلامی نمیزنند، و بجای آن وارد معامله و بده بستان با آن میشوند بهیچ وجه قابل بخشش نیست.
مردم ایران خواهان سرنگونی حکومت اسلامی هستند. بارها و بارها این خواست سوزان سرنگونی را با خیزشها و قیامهای دهها هزار نفره و صدها هزارنفره خود ابراز کرده اند. ما از دولتها نمیخواهیم که به جمهوری اسلامی حمله کنند یا انرا سرنگون کنند. سرنگونی این حکومت کار خود مردم است. اما کار مهمی که از دست دولتها بر می آید اینست که این حکومت و نمایندگان کثیفش را در خاک خود راه ندهند. در نهادهایی مثل سازمان جهانی کار و سازمان ملل رای به اخراج نمایندگان جمهوری اسلامی بدهند. همان کاری که سالها پیش با حکومت آپارتاید افریقای جنوبی کردند و سالها قبلتر با نمایندگان نازی کردند. با چنین اقدامی است که میتوانند بزرگترین خدمت را به مردم ایران و حتی به مردم کشورهای متبوع خود انجام دهند. قطعا اگر جمهوری اسلامی ببیند که فضای بایکوت جهانی علیه آن قدرتمند است، احمد رضا جلالی را آزاد خواهد کرد و چنگالهای کثیفش را از شهروندان دوتابعیتی کوتاه خواهد نمود.
یک حکومت تروریست پرور که شهروند عادی را گروگان میگیرد و بعد تلاش میکند با تروریستها و شکنجه گرانی مثل حمید نوری که در یک دادگاه علنی محاکمه و محکوم شده معاوضه کند، نباید در سطح دنیا تحمل شود. این خواست مردم ایران، و خواست هر انسان شریفی در دنیای امروز است که اگر هم تاکنون از جنایات حکومت اسلامی خبر نداشته، اکنون با دادگاه حمید نوری و دیگر دادگاههای مردمی در سطح جهان ، با گوشه ای از کارنامه پر از خون و جنایت این حکومت آشنا شده است.