صدای انقلاب در برابر کنفرانس سازمان جهانی کار در ژنو

صدای انقلاب در برابر کنفرانس سازمان جهانی کار در ژنو

گفتگو با کاظم نیکخواه و شهلا دانشفر از مسئولین کمپین برای آزادی کارگران زندانی

انترناسیونال:  دو آکسییون اعتراضی علیه جمهوری اسلامی یکی در ۵ ژوئن با فراخوان کمپین برای آزادی کارگران زندانی (Free Them Now) و دیگری  در ۹ ژوئن با فراخوان کمیته برگزاری آکسیونهای اعتراضی در ژنو برگزار شد. ارزیابی شما از این روزهای اعتراضی مهم در مقابل اجلاس سازمان جهانی کار چیست؟

شهلا دانشفر:  همانطور که اشاره کردید آکسیون اول با فراخوان کمپین برای آزادی کارگران زندانی در همان روز آغاز صد و یازدهمین کنفرانس سالانه سازمان جهانی کار برگزار شد . تاکید اصلی ما در این آکسیون بر اخراج جمهوری اسلامی از این اجلاس، بیرون انداختن آن از آی ال او و بایکوت جهانی جمهوری اسلامی بخاطر همه جنایاتش بود. این تجمع با شعارهای “زن زندگی آزادی”، “زندانی سیاسی آزاد باید گردد”، “کارگر زندانی آزاد باید گردد”، “جمهوری اسلامی از آی ال او اخراج باید گردد” ، “جمهوری اسلامی نابود باید گردد” و ترانه هایی که در میان برنامه پخش میشد از جمله ترانه “برای” صدای اعتراض کارگران ، مردم معترض و انقلاب زن زندگی آزادی بود.  کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، کمیته بین المللی علیه اعدام، حزب کمونیست کارگری ایران، اتحادیه های کارگری ای که نامه اعتراضی فری دم ناو با خواست بیرون انداختن چمهوری اسلامی از این سازمان را امضا کرده بودند، از جمله فدراسیون سراسری کارگران صنعتی میانمار و اتحادیه سراسری سوئیس از این حرکت اعتراضی حمایت کرده بودند. امسال در تداوم انقلاب و نامه های اعتراضی و سرگشاده  کارگران از داخل ایران خطاب به نمایندگان اتحادیه های شرکت کننده کارگری در اجلاس سازمان جهانی کار مبنی بر اینکه هیات جمهوری اسلامی آنها را نمایندگی نمیکند وخواست آنها اخراج آنها از این اجلاس است، از جمله نامه های رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکای واحد و علی نجاتی از سندیکای نیشکر هفت تپه و نامه مشترک هشت تشکل کارگری یک نقطه قوت اعتراضات امسال در مقابل اجلاس آی ال او و برای پیشبرد کارزار اخراج این حکومت جنایتکار و ادمخوار از این سازمان بود. ما ترجمه انگلیسی این نامه ها  را همراه با نامه فری دم ناو با امضای  اتحادیه های کارگری از کشوری های مختلف در حمایت کارزار اخراج  جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار را در دیداری که با مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل داشتیم به او تحویل دادیم و همینطور به دفتر سازمان جهانی کار نیز تحویل دادیم.

در این تجمع من  بعنوان سخنگو و کاظم نیکخواه مسئول روابط بین المللی فری دم ناو سخنرانی داشتیم. بعلاوه جمشید پوران پیر از مسئولین اتحادیه کارگران خدمات عمومی در سوئییس،  پریسا پوینده و سهیلا دالوند از کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، آناهیتا از فعالین اکسیون نهم زوئن، آرش واصلی از برگزار کنندگان اعتراضات مردمی در هشت ماه انقلاب در ژنو ، جعفر امیری عضو کمیته دفاع از کارگران و زحمتکشان ایران- هلند ، و پیام آذر و هاشم فاضلی از حزب کمونیست کارگری ایران سخنرانی داشتند.

آکسیون دوم در نهم زوئن با فراخوان کمیته برگزاری آکسیون های ژنو برگزار شد و اعتراض آن به حضور هیات کارگری جمهوری اسلامی در اجلاس بود و خواست اخراج آنها را مورد تاکید قرار میداد.  این آکسیون از سوی چندین اتحادیه کارگری  از جمله از فرانسه، سوییس، سوئد، دانمارک سخنرانانی داشت . همینطور از چهره هایی از سوی کمیته برگزار کننده و دیگر جریانات شرکت کننده در آن سخنرانی کردند. و پیامهایی نیز از اتحادیه های کارگری در جهان و از ایران در میتنیگ قرائت شد. در این میتینگ اعتراضی قطعنامه ای نیز در همین راستا علیه جمهوری اسلامی قرائت شد.

 حزب کمونیست کارگری از هردو آکسیون یعنی آکسیون ۵ ژوئن و ۹ ژوئن حمایت کرد و  کادرهای حزب در هردو شرکت پر رنگی داشتند.  همینطور  فری دم ناو حمایت خود را ار این دومی نیز  اعلام کرده و پوستر بزرگ آن با عکس کارگران و لوگوی این نهاد در آنجا برجسته بود و آرش واصلی از جانب این نهاد در نهم ژوئن سخنرانی کرد.  سخنرانی ناصر کشکولی از حزب کمونیست کارگری با توجه بسیاری روبرو شد و مصاحبه صدای آمریکا با او و نمایش بنرهای حزب در این آکسیون و عکس های کارگران زندانی با لوگوی فری دم ناو نشانگر حضور قوی ما در این آکسیون بود.

انترناسیونال: کاظم نیکخواه شما گرداننده تجمع ۵ ژوئن بودید و سخنرانی ای به انگلیسی هم داشتید. کلا تاکیدات شما و دیگر سخنرانان در این آکسیونها چه بود؟

کاظم نیکخواه: همه سخنرانان بر اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار تاکید داشتند. من در سخنرانی کوتاهی که داشتم اشاره کردم که هشت ماه انقلاب زن زندگی آزادی دنیا را متوجه آنچه در ایران میگذرد و جنایات و سیاستهای جمهوری کرده است. بنابرین آی ال او نمیتواند ادعا کند که نمیدانستیم و خبر نداشتیم و امثال اینها. چه اتفاقات دیگری باید بیفتد که دست اندرکاران آی ال او از مماشات و معامله با حکومت منفور اسلامی دست بردارند؟ و تاکید کردم که دولتها و سازمانها و کسانی که با این حکومت مماشات و معامله میکنند از چشم مردم ایران نادیده گرفته نمیشوند و باید به مردم پاسخگو باشند. سخنرانان دیگر هم در همین راستا به نکاتی اشاره کردند از جمله به دستگیریها و جنایات حکومت اسلامی علیه کارگران و مردم و کودکان . به اینکه این حکومت هر روز دارد مقاوله نامه های سازمان جهانی کار را زیرپا میگذارد. گفته شد که هیئت سه جانبه ای که از ایران بعنوان نمایندگان کارفرما  دولت و کارگران به ای ال او آمده اند یک هیئت یک جانبه است و همه از پادوها و شکنجه گران و کاربدستان حکومت ضد کارگری اسلامی هستند. درکل به نمایندگان اتحادیه های کارگری فراخوان داده شد که روی سازمان جهانی کار فشار بگذارند که همچنانکه نازیستهای هیتلری را در قرن گذشته از آی او بیرون انداختند، حکومت اسلامی را هم بیرون بیندازند. گفته شد که گفتمان اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار امروز از درون جامعه ایران و جنبش کارگری در داخل ایران نیز شنیده میشود و تشکلهای کارگری همین خواست را از درون کشور دارند مطرح میکنند و ما این کمپین را که از سالها پیش شروع کرده ایم تا رسیدن به هدف ادامه خواهیم داد و همینکه امروز اتحادیه های متعددی از خواست اخراج جمهوری اسلامی حمایت میکنند، نشان میدهد که کارزارما به نتایج و دستاوردهای ملموسی رسیده است.

انترناسیونال: درگزارش کمپین برای آزادی کارگران زندانی اعلام شده است که هیئتی از جانب این نهاد با مسئول شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل انیس عنانی دیدار کرده است. در این مورد هم توضیح دهید.

شهلا دانشفر: همانطور که جلوتر اشاره کردم ما دیداری با انیس عنانی رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل داشتیم. هدف این دیدار اعلام کارزار فری دم ناو برای اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار بخاطر همه جنایاتش بود. در همین رابطه ما نامه ای به اتحادیه های کارگری در سطح جهان نوشته و در آن  خواستار پیوستن به این کارزار شده بودیم. شماری از اتحادیه های کارگری که بعضا ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار عضو دارند آنرا  امضا کرده اند. از جمله فدراسیون اتحادیه های کارگری سوئیس ، فدراسیون اتحادیه های کارگری در عراق، فدراسیون سراسری کارگران صنعتی در میانمار، فدراسیون کار بریتیش کلمبیا ، اتحادیه ملی کارمندان عمومی در کانادا، اتحادیه کشتیرانی استرالیا  و نیز فعالین سیاسی شناخته شده جهانی ای چون پیتر تاچل، اریک لی و جان کلارک امضا کننده کنندگان آن هستند و بیش از بیست اتحادیه و نهاد اجتماعی از آن اعلام حمایت کرده اند. ما دردیدار با انیس عنانی این نامه را بهمراه ترجمه انگلیسی نامه های فعالین کارگری و تشکلهای کارگری درایران به وی دادیم.   انیس عنانی اعلام داشت که آنها با اشاره به اینکه از آنچه در ایران میگذرد و سرکوبگریهای حکومت اسلامی در ایران با خبر است و از اینکه هر ساله تلاش کرده اند که گزارشات نقض حقوق کارگری در ایران را  به سازمان ملل ارائه دهند و منتشر کنند صحبت کرد و از ما خواست که تا سپتامبر که موعد ارائه چنین گزارشی از سوی آنانست ما هر گزارش و خبری داریم برایشان داریم ارائه دهیم و ما نیز پذیرفتیم. همانجا به تجربه های تاریخی اشاره کردیم و گفتیم همانطور که نمایندگان آلمان هیتلری در دهه سی قرن پیش با قدرت اتحادیه های کارگری از آی ال او اخراج شدند. همانطور که حکومت آپارتاید نژادی به قدرت مبارزات مردم این کشور بایکوت جهانی شد، ما میتوانیم جهان را وادار کنیم که صدای کارگران و مردم ایران را بشنود.

انترناسیونال: کلا تاثیر این نوع تجمعات و اعتراضات را چگونه می بیینید؟ ارزیابی شما چیست؟

کاظم  نیکخواه: همانطور که اشاره کردیم این نوع تجمعات و آکسیونها بخشی از یک کارزار و کمپین درازمدت فری دم ناو، کمپین برای آزادی کارگران زندانی در ایران برای اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار است. ما سالهاست که این کمپین را به پیش میبریم. تا همینجا به نتایج ملموسی که این کمپین داشته اشاره کردیم. برای مثال اینکه گفتمان اخراج جموری اسلامی بسیار گسترده شده یکی از آنهاست. این فقط ما نیستیم که این خواست و هدف را مطرح میکنیم، بلکه از جانب جریانات مختلفی مطرح میشود. و این بسیار مثبت است و یک دستاورد است. در همین راستا اتحادیه های کارگری متعددی از کانادا، سویس، استرالیا، میانمار، نروژ، و دیگر کشورها که هرکدام دهها و صدها هزار عضو دارند، در سطح جهان دارند این خواست را مطرح میکنند و از فری دم ناو پشتیبانی کرده اند اینها نیز بسیار مهم است. در درون کنفرانس آی ال او هم این گفتمان و این بحث بارها مطرح شده و نمایندگان جمهوری اسلامی زیر فشار جدی ای قرار دارند و بسیار منفور و منزوی هستند. این بخشی از مبارزه مردم ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی است و بسیار کارساز و مهم است و مطمئنم که با توجه به روند اوضاع در ایران و جهان، به موفقیت قطعی یعنی بیرون انداختن حکومت منفور اسلامی از سازمان جهانی کار خواهد انجامید. اکنون در گوشه و کنار دنیا هر روز تجمعات و اعتراضاتی علیه حکومت اسلامی در جریان است و این حکومت زیر ضرب مبارزات مردم در خارج و داخل قرار دارد. ارزیابی من اینست که این کارزار بسیار موثر و به موقع و بجاست و دست روی نقطه اصلی در سطح بین المللی گذاشته است و دولتهایی را که با حکومت اسلامی مماشات میکنند زیر فشار گذاشته است. با ادامه آن میتوانیم به دستاوردهای ملموس تر و جدی تری برسیم.*