سرداران سپاه: در آستانه فروپاشی هستیم

سرداران سپاه: در آستانه فروپاشی هستیم

سند مهمی که از نشست مقامات بالای نظامی و سیاسی حکومت با علی خامنه ای توسط ایران وایر این روزها منتشر شده وضعیت بشدت وخیم و بحرانی و پر از تنش و فرسوده نیروهای حکومت را از درون بازتاب میدهد. سران ارشد سپاه و بالاترین مقامات نظامی و سیاسی حکومت با خامنه ای جلسه گذاشته اند تا به او هشدار دهند که پایه های حکومت شدیدا به لرزه در آمده و بنا به تشخیص آنها امکان فروپاشی کاملا وجود دارد. این اسناد مربوط به چند ماه قبل و اوج خیزشها و انقلاب است. اما در عین حال اوج انزوا و ضعفهای اساسی حکومت را بازتاب میدهد و در همانجا گفته میشود که رده های پایین و معمولی نیروهای نظامی حاضر به شلیک به مردم نیستند و هشدار میدهند که حتی اگر این اعتراضات را هم رد کنیم دور بعدی در ابعاد خطرناکتری سربلند خواهند کرد.

اعترافات سران سپاه و نمایندگاه خامنه ای در سپاه و نیروهای انتظامی حکومت، تاکیدی بر این حکم است که انقلاب زن زندگی آزادی، ضربات کاری و مهلکی به ستون حکومت درمانده و فاسد وارد کرده و ستون های آنرا بطور جدی به لرزه در آورده است. مطلقا بعید نیست که نیروهای نظامی حکومت در آینده ای نه چندان دور، در برابر یکدیگر سنگربندی کنند و به یکدیگر شلیک کنند. در همین جلسه گفته میشود که در سه مورد توپخانه به سمت نقاط حساسی در تهران و یک مورد به سوی “بیت رهبری” نشانه رفته بوده است. که کشف شده است.عبدالله حاجی صادقی نماینده خامنه ای در سپاه میگوید “در واحدهای مختلف در لشکرها اطلاعات و آمار داریم که درگیریهایی بوده است. باید مدیریت شود. دراینجا ما از یک یا دو نفر صحبت نمیکنیم. از یک مجموعه نیروی مسلح با بیش از ششصد هزار نیروی متفاوت صحبت میکنیم”.

این گزارش چهل و چهار صفحه است و همه آنها اعترافات بسیار مهم و جالبی است. میتوانید از سایتهای حزب متن کامل آنرا دریافت کنید. اینجا گوشه کوچکی از این اعترافات را مرور و طرح میکنیم:

ریزش گسترده نیروها

یک بخش مهم نشست فرماندهان ارشد حکومتی با خامنه ای،‌ بحث بر سر ریزش شدید نیروهای نظامی حکومت است. یکی از سران سپاه میگوید نیروهای وفادار به حکومت بین ۱۲ تا ۶۸ درصد ریزش داده اند و نیروی کافی برای پوشش مناطق را ندارند. غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا از خنثی شدن طرح حمله توپخانه‌ای توسط افرادی از توپخانه سپاه به چند نقطه حساس جکومت در تهران از جمله به بیت خامنه‌ای خبر میدهد و با وحشت میگوید خوشبختانه خنثی کردیم اما نمیدانیم بعد چه میشود. فرمانده سپاه قدس اعتراف میکند که نیروهای سپاه قدس به اسرائیل اطلاعات میفروشند و به همین دلیل اسرائیل از نقشه های ما از قبل خبر دارد و مدام ضربه میخوریم. از استعفا و کنار کشیدن هزاران نفر از نیروها سخن میگویند

فحش دادن به خامنه ای

محمود محمدی شاهرودی، مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیون میگوید حتی در میان طلاب مخالفت با احکام قوه قضائیه علیه معرضین و “اغتشاشگران” گسترده است و حتی با اهانت به مراجع و شخص رهبری به این احکام پاسخ میدهند. و بعد میگوید” این خطر است. خطر رد شدن از نظام و رهبری و مراجع میتواند کلیت نظام را با مشکل مواجه کند”. او اضافه میکند چندی پیش با وجودی که دو محافظ داشته و در درون خود رو سوار بوده عمامه اش را از سرش برداشته اند و توی جوی آب انداخته اند. و بعد میگوید “حال تصور کنید که آن “روحانیونی” که محافظ ندارند چه وضعیتی دارند”.

عبدالله حاجی صادقی، نماینده خامنه‌ای در سپاه پاسداران، در این جلسه اذعان کرده که پیش از جلسه با اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، گفت‌و‌گو کرده و او گفته که برخی از مراجع تقلید به رهبر جمهوری اسلامی «جسارت» می‌کنند.

نگاه سربازان و رده های پایین به خیابان

گفته میشود که سربازان و جوانانی که در نیروهای حکومتی هستند نگاهشان به جامعه است و از خیابان مستقیما تاثیر میگیرند. آنها حاضر نیستند به مردم در اعتراضات شلیک کنند. حاج صادقی نماینده خامنه ای در سپاه میگوید “نگاه این جوانان (سربازان و افراد جزء سپاه) که در یگانهای مختلف حضور دارند به هم سنها وخانواده های خود در خیابان است”

سرتیپ قدرت الله کریمیان جانشین فرمانده کل قوا در ایلام میگوید “چگونه میشود با یک اسلحه در حمایت از خاک اشرار را سرکوب کرد و با همان اسلحه دختران را کف خیابان به گلوله بست؟ اینها باهم مغایرت دارد”.

او ادامه میدهد “هر روز ما نامه از آقای برادر شمخانی و همکارانشان که در سایه امن در دفترشان زیر تهویه مطبوع نشسته اند دریافت میکنیم که شهر را آرام کنید، بزنید و آرام کنید. بزنیم؟ چگونه بزنیم؟ مردم را نمیشود زد. من حاضرم همین الان سردوشیهایی که با دست مبارک حضرت آقا دریافت کرده ام تقدیم ایشان کنم وبروم در خانه آبرویم جلوی خانواده ام حفظ شود”.

از هزاران استعفا و کنار کشیدن از نیروها نیز بحث میشود. سرهنگ عباس بنائی خیرآبادی میگوید “عده ای از نیروهای من هم در اعتراضات و صحبتهای صف های آمادگی برای اقدام، تجهزات خود را زمین گذاشته و اعلام کردند اینها خانواده ما هستند و اعتراضاتشان بر حق است. در این میان افرادی که نیروهای بیسیم ما هستند که در مواقع درگیریها و جلوگیری از اغتشاشات مسیرهای غیر واقعی برای نیروهای کف صحنه میفرستند و وقتی علت را بعدها دنبال کردیم گفتند که ما با مردم درگیری نداریم و حتی در مقابل بازداشت و توبیخ هم با لبخند و راضی از خود وارد بازداشت شده اند”.

سرتیپ حسین حکمتیان فرمانده نیروهای حکومت در کهگیلویه و بویر احمد میگوید “مشکلات و مساله تیپها و یگانها و لشکرهای رزمی عدم توانایی تامین نیرو برای اغتشاشات خیابانی است . نیروهای تیپ چهل و هشت حاضر به حضور درخیابان و سرکوب مردم نیستند. مقابله با اغتشاشات را جایی که میتوانند عهده نمیگیرند و درمقابله با مردم عقب می ایستند. در مواردی گزارشهایی در درز اطلاعات حرکتی به سمت شهرهای مورد اعزام از طرف این نیروها به نیروهای مردمی دیده شده است که در چند مورد کاروان در حرکت این نیروها با مشکلات جاده ای مواجه شده است”.

رانت خواری و پارتی بازی

سرتیپ علیرضا صدرنیا میگوید “در دولت جدید که بیسوادی مدیران در اوج خودش است. مدیرهایی من در استان البرز میشناسم که حتی نمیدانند حوزه مدیریتشان چه کاری انجام میدهد، هنوز بر صندلی مدیریت تکیه نزده است که نصف فامیل خود را به محدوده مدیریتی خود فراخوانده و مشغول به کار میکند. .. مشکلات کشور را حضرت آقا بیسوادی بعضی از مدیران رده های ارشد و میانی کشور به وجود آورده اند. مدیر منطقه ای برق استان البرز هنوز تفاوت مگاوات و کیلو وات را نمیداند..خبر دارم رئیس کمیته امداد شهر کرج بیش از صد وپنجاه نفر از فامیلهای خود را مددجوی ناتوان معرفی کرده است بدون آنکه تحقیقی شود که داراییهای آنها سربه فلک میکشد. گاهی از آدرسهای دیگر استفاده کرده اند.

رشوه خواری و فروش اطلاعات

یک جنبه دیگر از وضعیت درونی حکومت که در این سخنان به آن اعتراف میشود جریان وسیع رشوه خواری و فساد و فروش اطلاعات در میان سران و افراد بالای سپاه است. ـ دریادار علی رضا تنگسیری میگوید ” ما در نیروی دریایی بارها ماموران ارشدی را که با قاچاقچیان کالا و حتی مواد مخدر و اسلحه تبانی کرده بودند در ساعات مختلف شبانه روز مسیرهای دریایی و رودخانهای را باز گذاشته بودند برخورد کردیم، دراین برخوردها تعدیل بوده، خلع درجه بوده و اخراج و دادگاه نظامی هم بوده است”.

سرتیپ رحیم نوعی اقدم میگوید “پیش دستی نیروهای اسرائیلی در پنج عملیات به ما نشان داده است که مساله نفوذ یا عدم همدلی و عدم تمایل نیروها به باقی ماندن در مرزهای اسرائیل، آنها را به راههای غیر قابل تصوری وارد کرده است. فروش اطلاعات برای کاستن فشار زندگی در شکل اول و در شکل دوم عدم تمایل به جنگهای روزانه و هفتگی و خستگی نیروها و عدم درک صحیح از موقعیت کنونی کشور و مساله اغتشاشات در کشور نیروها را با تضاد مواجه کرده است.

سرتیپ دوم علی جمعه ملک شاه کوهی میگوید “درز و نشر اطلاعات اصلیترین مشکل در دستگاههای امنیتی، اطلاعاتی و اقتصادی و فرهنگی کشور است. در همین مدت (انقلاب) بیش از چندین هزار نفر سرپیچی و تمرد و دستگیری داشته اند، آن هم در مساله ای که پیش آمده به بهانه کشته شدن یک دختر، کشور به مرحله بحران هم خواهد رسید.. این مساله شوخی نیست. سیستم مثل موریانه خورده میشود”.

سردار محمد مارانی فرمانده نیروهای سیستان و بلوچستان میگوید “.. در روزهای گذشته گزارشات نشان میدهد که تعدادی از نیروهای نظامی که در مرزهای شرقی کشور هستند، تمایلات خاص برای خارج شدن از مرز و تسلیم اتاقک و قلعه های مرزی را به ضد انقلاب در سر دارند”.

هر دولتی باشد سقوط میکند

مخالفت در میان نیروهای رده پایین حکومتی به ثروتهای عظیم بالایی ها یک بخش دیگر از سخنان سران سپاه است. میگویند در درون نیروهایشان مخالفت جدی ای به اینکه بالایی ها در ناز و نعمت زندگی میکنند وجود دارد. یکی شان میگوید یک افسر پاسدار به من عکس ساعت لوکس پسر شمخانی را نشان داده و گفته است قیمت این ساعت به اندازه ۴ سال حقوق خدمت من است. بعلاوه میگوید گمرکات موظف هستند وسایل لوکس خانواده های سرداران سپاه را از خارج تامین کنند و این هم یک موضوع نارضایتی و اعتراض در میان رده های پایین است.

اما مشکل اصلی اینها معیشت نیست. سرتیپ دوم محسن کریمی از فرماندهان نیروهای اراک میگوید “حضرت آقا در نیروی نظامی اراک میزان اعتقاد به نظام از بیش از پنجاه درصد کمتر شده است. ما چه کردیم که اعتقادات افرادی که التزام فکری و عملی به نظام داشته اند از دست رفته است. حضرت اقا نیروی تحت امر من در رده گروهبان و استوار هم این روزها التزام به نظر فرمانده ندارد وبه نظر من مسائل از میزان سختی زندگی و بحثهای متعددی که دوستان مطرح کرده اند گذشته است. نیروی من امروز در روبروی من سر صف صبحگاهی میایستد، اعتراض میشود، بازداشت میشود، دادگاهی میشود، اما خم به ابرو نمیآورد. این تضاد نیست؟ تضاد اعتقادی مساله دار شدن است”

سرتیپ محسن کریمی از عبور رده های پایین سپاه از جمهوری اسلامی سخن میگوید “به جرات میتوانم عنوان کنم بسیاری از نیروهای ما از نظام حتی عبور کرده اند. شاید آقایان نخواهند و نتوانند بیان کنند که در واحدهای آنها چه خبرهایی است، اما من مستقیما خدمت رهبری عرض میکنم که بسیاری از نیروهای نظامی از نظام عبور کرده اند و خود را برای سیستم جایگزین آماده میکنند”

او در ادامه تاکید میکند “مشکل کشور، مردم آگاه شده از اسرار و مگوهای نظامی هستند. دولت هر دولتی باشد نظام هرنوع نظامی باشد، در این شرایط سقوط میکند”.

-سرتیپ هدایتالله امیری میگوید ” من توضیح بدهم که همین مردم را ما اسلحه دادیم، آموزش دادیم ولباس فرم داده ایم و شده است نظامی و یادمان باشد که این نظامی شب در خانه اش لباسش را در میآورد و میشود مردم و همین آدم سفره اش در خانه برکتی ندارد و نانی در سفره ندارد ومشکلات منزل و خانواده و مشکلات اعصاب و روان او درخیابان به خانه منتقل شده و کانون خانواده او تحث تاثیر قرار میگیرد. ما با یک جامعه تنیده شده در هم روبرو هستیم”.

اعتراف به هوشیاری و آگاهی مردم

سرلشگر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا به هوشیاری و آگاهی مردم اعتراف میکند و میکوید “امروز ما با مردم هوشمندی سر و کار داریم که این مردم بر پایه شبکه های اجتماعی اطلاعات و اخبار راست و دروغ را در اختیار دارند ما حتی در دور جدید اعتراضات نتوانستیم اینترنت را از آنها بگیریم. خدا لعنت کند آل سعود و پیشرفت تکنولوژی در جهان را که توانست مساله قطع اینترنت را نا کارآمد کند و از طرف دیگر باید بدانیم حربه های امنیتی دیگر کارساز نخواهد بود و اگر این اعتراضات خاموش شود و سال دیگر باز اتفاق جدیدی شود مقابله با آن سختتر است. از طرف دیگر باید بدانیم حربه های امنیتی دیگر کارساز نخواهد بود و اگر این اعتراضات خاموش شود و سال دیگر باز اتفاق جدیدی شود مقابله با آن سختتر است”.

ناتوان در برابر “خروش مردم”

قاآنی در این نشست روشن است که بشدت از برخورد فرماندهان سپاه عصبانی است اما حرفی برای گفتن ندارد. او اعتراف جالبی میکند. میگوید “صحبتهای آقایان را که من شنیدم احساس کردم که به واقع علی تنهاست”. منظورش سیدعلی مانده است و حوضش! و بعد ادامه میدهد “از نظر نیروی قدس هر کسی با هر تفکری میتواند در چارچوب امنیت سرزمینی ما زندگی کند و اعتراض خط قرمز است و توهین به رهبری نظام غیرقابل بخشش”.

سرتیپ دوم محمد عبدالله پور میگوید “در روزهای اخیر شهرستانهای استان گیلان درگیر مسائل و مشکلات مختلفی از طرف مردم، شیلات و کارگران بوده است. در این میان نیروهای امنیتی و انتظامی در این استان در مقابل خروش مردم توان ایستادگی نداشتند. اینکه میگویم “خروش مردم” میخواهم تفاوت را با اغتشاشات قبل به تصویر بکشم. در اغتشاشات قبل حرکتها و نتیجه ها مشخص بود، یعنی اگر کسی در خیابان وارد میشد از زمان ورودش تا زمان ارشاد و بازگشت به خانه یا زندان برنامه ریزی شده بود. این دفعه توان مقابله با دسته های مختلف مردم یا همان تعبیر خروش مردم که آوردم نشان میدهد ما هیچ برنامه ای برای سرکوب یا عقب راندن این افراد که به واقع مردم هستند، نداشته و نداریم و در آینده هم نخواهیم داشت. جز یک معجزه که بتواند توان و قدرت مردم را کمتر کند”.

***

اعترافات فرماندهان نظامی حکومت اسلامی پرده از واقعیاتی مهم بر میدارد که ما تحلیلا بخش اعظم آنها را میدانستیم اما اعتراف کارکشته ترین و دلسوزترین و جنایتکارترین مهره های حکومت، تاییدی است بر حقانیت کامل این تحلیلها و باید به هرکسی این انرژی و امید را بدهد که جمهوری اسلامی را میتوانیم در آینده نزدیکی با ادامه انقلابمان بطور قطع به زیر بکشیم. فرماندهان حکومتی در برابر خامنه ای طبعا با درجه زیادی از سانسور و ملاحظه کاری حرف خود را میزدند اما در همان جلسه علیه یکدیگر و علیه مجتبی خامنه ای و علیه بالاترین فرماندهان و وزرا و دولت رئیسی موضعگیری میکنند. خامنه ای و قاآنی و شمخانی در جواب این فرماندهان ناراضی حرفی برای گفتن نداشتند و تنها به موعظه های توخالی بسنده کردند. اعتراف بالاترین فرماندهان این حکومت به اینکه حکومتشان در استانه فروپاشی است و اینکه “هر حکومتی باشد در این شرایط سقوط میکند” به خودی خود کاملا گویاست و باید کاری کرد که این حکومت هرچه زودتر سقوط کند. نباید به آنها فرصت داد که خود را بازسازی کنند. هر اعتراض و تجمع و اعتصابی در این شرایط ضربه ای به روحیه اینهاست. تلاشها و تقلاهایی که برای حفظ سپاه و ارتش و نیروهای نظامی این حکومت توسط جریانات راست میشود، تنها میتواند به این روند سرنگونی و سقوط حکومت لطمه بزند. انفلاب زن زندگی آزادی، ادامه دارد و با صلابت تمام به کل سیستم حاکم پایان خواهد داد. افراد و اعضای نیروهای سرکوب حکومت اگر یک ذره آینده نگری و عقل معاش داشته باشند باید هرچه سریعتراز این کشتی در حال غرق شدن و این دستگاه کثیف و نهادهای نظامی و غیرنظامیش فاصله بگیرند و به هر شکل ممکن در کنار مردم قرار گیرند. این هم بنفع مردم و هم به نفع زندگی خود آنهاست.*

May be an image of one or more people and text

All reactions:

16حمید سایه, Mehin Kaboli and 14 others